Saturday, December 8, 2007

BERIMANKAH KITA?

Tika aku membaca buku yang menarik… berjudul TABBARRUJ DOSA BERHIAS –Bagaimana mengenalinya & menghindarinya…aku tertarik dengan beberapa rangkap ayat yang tentang fenomena hari ini…

Sedih hati ini… walaupun aku ini bukan la baik sangat tapi sekurang-kurangnya aku sedar akan hakikat iman….

Mungkin post kali ini lebih menjurus kepada wanita.. tp, diharapkan sahabat-sahabat lelaki juga akan mendapat manfaat untuk kita sebagai pemimpin keluarga pada masa akan datang...

Beberapa perenggan dari buku ini

“Wahyu Allah menolak ’fatwa’ sesetengah golongan yang menolak cara berpakaian yang diperintahkan oleh syariat dengan tafsiran sesat lagi menyesatkan.

Mereka mendakwa tidak perlu memakai tudung kerana tudung adalah budaya orang Arab dan memakai tudung atau tidak adalah tidak penting kerana yang lebih penting adalah ketaqwaan di dalam hati.

Memang benar, wanita yang memakai tudung yang sempurna belum tentu dia adalah mukminah.Dengan memakai tudung tidak automatik menjadi mukminah. Tetapi tidak bermakna pemakaian tudung itu tidak wajib dan yang wajib itu ialah memakai tudung atas dasar imam sebab ia adalah perintah sedang Allah SWT menguji keteguhan iman.

Orang bukan mukminah yang memakai tudung sekurang-kurangnya mahu dia dianggap wanita yang baik dan dia tidak berani melakukan sesuatu yang bertentangan dengan jiwa keimanannya.“

Isu ini juga disentuh oleh penceramah jemputan ketika smart circle gabungan yang diadakan di markaz BPI (rumah abang kadir)...

Bagi sahabat yang gemar menonton Dragon Ball seperti saya... kita dapat lihat bagaimana cahaya dan elektrik akan meliputi badan Goku apabila dia berubah menjadi Super Saiya...

Nak gambarkan betapa kuatnya aura kekuatan yang terdapat dalam dirinya...

Bagaimana pula dengan AURA IMAN???

Sedar tak sedar.. aura iman ini akan terhasil dengan mulianya akhlak..taat kepada Allah...

Membawa kepada pemeliharaan diri dari perkara-perkara yang haram, syubhah malah makhruh...alangkah hebatnya aura ini..membawa kepada ketaatan yang wajib malah yang sunat.

Alangkah tak malunya orang yang berakhlak buruk tetapi masih mampu berkata-kata

“ Alah, aku berperangai buruk pun, aku tak pakai tudung pun tapi iman aku tetap teguh dalam hati“ BERIMANKAH KITA????

No comments: