Saturday, December 8, 2007

Malam 27 Ramadhan, malam yang popular dengan malam berlakunya malam Lailatul Qadar…. Maha Suci Allah sahaja Maha Mengetahui. Malam yang lebih baik daripada seribu bulan sebagaimana yang diterangkan Allah dalam surah Al-Qadr..

Sebagaimana fenomena biasa malam tersebut, masjid-masjid besar di sekitar mesir akan penuh.. masing-masing memburu malam yang dijanjikan Allah itu... Tp, aku? Hmmm.. malam itu aku pula melencong ke Hayyu ’Asyir.

Aku sebenarnya menjadi bidan terjun menggantikan Dr Firdaus untuk menyampaikan ceramah kesihatan untuk pelajar-pelajar Al-Azhar baru di Rumah Pahang.. Agak keberatan juga aku nak terima pada mulanya.. tp, entah la dari mana aku dapat kekuatan untuk menerimanya...

Tiada apa yang menarik sangat pun.. Cuma,aku nak ajak kawan-kawan terutamanya yang belajar medik untuk menghayati kata-kata imam kita, imam As Syafie... sebagaimana aku pinta ustaz-ustaz pahang hayati

Beliau berkata.

Ilmu terbahagi kepada dua.. ilmu fiqh islam untuk rohani dan ilmu tibb untuk badan..

(aku simpulkan .. maaf aku tak jumpa buku tu)

Sememangnya dalam diri manusia itu terdapat 2 unsur besar iaitu rohani dan jasmani.. jika kedua-dua ini tidak dijaga dengan elok maka akan berlakulah kepincangan dalam hidup ini...

NAMUN, ketika mana kedua-dua unsur ini mempunyai kepentingan masing-masing.. tidakkah kita sedar.. sebenarnya, unsur Rohani itu lebih memainkan peranan yang besar dalam hidup ini…

Jika rosak jasmani, maka rugi kita di dunia.. tapi kalau rosak rohani…. Minta dijauhkan Allah… rugi kita di dunia dan akhirat.. Bukankah begitu?

Jadi, sekurang-kurangnya… cubalah kita mantapkan rohani kita agar kita tidak rugi di kedunia dan selepasnya...

Sebagai akhirnya.. marilah kita renung sepotong hadith Rasulullah SAW

“Barang siapa yang dikehendaki Allah baginya kebaikan,maka Allah menjadikannya pandai di dalam perkara agama…………”

Riwayat Bukhari

No comments: