Saturday, December 8, 2007

MURABBI

Sedar tak sedar.. diri aku makin jauh dengan Allah.. entah! Kesibukan dengan pelajaran dan jawatan membuatkan amalan aku kepada Allah makin kurang...

Dalam ketika itu, aku mula terfikir... kepentingan seorang Murabbi....

Murabbi... apa yang aku faham? Murabbi lebih tinggi martabatnya daripada seorang guru.. seorang guru mungkin sahaja mengajar dan mencurahkan ilmu.. tetapi seorang murabbi, juga mencurahkan ilmu malah sentiasa membimbing dan menasihati anak muridnya kearah membina peribadi muslim yang mulia...

Bagi aku, bukan sijil... bukan pengiktirafan mahupun pengakuan “ aku adalah murabbi engkau“ sebagai tanda dia adalah seorang murabbi... tetapi, orang yang ikhlas memberi ilmu dan membimbing aku ke arah yang lebih baik.. tempat aku mencurahkan masalah dan dia memberikan jalan penyelesaian bersesuaian dengan keredhaan Allah..menasihati aku supaya aku terdorong ke arah Allah Taala... itulah Murabbi....

Nak kongsi cerita yang aku rembat dari blog abang kadir ..http://drkadir.blogspot.com (maaf ye abang kadir hehehe) (bukan sebijik la tapi point tetap sama)

Dalam sebuah kampung ada seorang pemuda yang cukup liat nak solat... dah puas penduduk kampung nasihat. Tapi, masih tak nak solat lagi. Berita ini sampai kepada pengetahuan seorang ulamak. Pada suatu hari, ulamak itu berjumpa dengan pemuda tersebut dan mengucapkan dengan suara yang sangat lembut ..”solatlah”. Dengan izin Allah, lembut pemuda itu dan pemuda itu menjaga solatnya…

Sememangnya hidayah itu dari Allah SWT dan bukan daripada makhluk… tetapi makluk mampu membawa seseorang kepada pintu hidayah Allah…dan di sini.. keikhlasan memainkan peranan yang sangat penting…selain hikmah dalam dakwah.
kerana KEIKHLASAN itulah yang benar-benar membawa seseorang itu kepada pintu hidayah Allah.KEIKHLASAN mampu melenturkan ego,melembutkan hati manusia..

Dewasa kini... fenomena yang sedar tidak sedar berlaku..Tahap pentarbiyahan pelajar-pelajar di sekolah, membimbangkan ..Pernahkah kita terfikir? Sekadar berkongsi cerita,luahan hati seorang ibu.. mak aku, seorang guru… katanya, guru sekarang hanya pandai mengajar tetapi tidak pandai mendidik.. memang betul. Sebab itu pelajar cemerlang dalam pelajaran ramai tetapi yang cemerlang dalam akhlak sedikit sangat...Memang wajar ada perasaan risau dalam hati kita bagaimana agaknya zaman anak cucu kita nanti.. fikir-fikirkan laaaa

No comments: